In dit jaarverslag krijgt u opnieuw een staal van de
activiteiten uit het voorbije jaar. Dit uittreksel geeft u een
beeld van wat ons ziekenhuis doet en waarvoor het staat. Het AZ
Sint-Jan Brugge-Oostende AV wil een referentieziekenhuis voor onze
regio blijven dat staat voor innovatie, kwaliteit en samenwerking.
Uitdagingen die ook de volgende jaren verder onze aandacht
vragen.
In dit voorwoord wil ik graag stilstaan bij een patiëntenenquête
die we lieten uitvoeren door een extern bureau. Een ziekenhuis
draait om mensen en menselijkheid. De intrinsieke kwaliteit van elk
van onze medewerkers mag nog zo goed zijn, het is uiteindelijk de
interactie tussen deze medewerkers en hoe dit alles zich naar de
patiënt toe vertaalt die het eindresultaat van de zorg vanuit het
oogpunt van de patiënt bepaalt. Want zorg is meer dan techniciteit
alleen. Het gaat ook om vlotte informatieoverdracht, op elkaar
afgestemde processen, empathie, bezorgdheid en zorgzaamheid naar de
patiënt toe. Uit deze enquête blijkt dat ons ziekenhuis goed scoort
voor wat de dienstverlening van artsen, verpleegkundigen en andere
medewerkers betreft. Deze dienstverlening voldoet aan het
verwachtingspatroon van de patiënt. Ook het inlevingsvermogen van
onze medewerkers scoort goed. Men heeft aandacht voor hoe de
patiënt zich voelt, wat de patiënt wenst en wat zijn of haar
specifieke behoeften zijn. De patiënt ervaart dat de
medewerkers voortdurend druk bezig zijn en onder tijdsdruk staan
maar ondanks dit alles luisterbereidheid, beschikbaarheid en
empathie tonen. Wanneer expliciet gevraagd wordt naar ervaringen
met andere instellingen dan beleeft men ons ziekenhuis doorgaans
als zeer professioneel, zorgzaam en duidelijk klantvriendelijk. Dit
alles doet me plezier. De historische perceptie die ons ziekenhuis
met zich meedraagt van een grote, afstandelijke en
klantonvriendelijke omgeving te zijn, wordt hiermee doorbroken. Eén
van onze strategische doelstelling is en blijft
klantvriendelijkheid. De aandacht hiervoor heeft duidelijk zijn
vruchten afgeworpen. Er blijven uiteraard zaken die beter kunnen en
moeten bijgestuurd worden. Niet alles loopt perfect. De multi- en
interdisciplinariteit en een vlotte en correcte
informatieoverdracht tussen de verschillende onderdelen in ons
huis, samen met de aandacht voor eenduidige procedures blijven een
werkpunt. Maar ook daaraan wordt verdergewerkt.
Mijn dank gaat dan ook uit naar al onze medewerkers die ondanks
de zware werkdruk erin slagen onze patiënten met alle nodige zorg
en bezieling te omringen. In tijden waar personeelsaantallen worden
afgezet t.o.v. patiëntenaantallen in een Europese context, verdient
dit een extra waardering.
Sinds oktober 2013 kunnen we ook rekenen op de inzet van onze
nieuwe hoofdgeneesheer-directeur, Johan Kips. Zijn ervaring en
expertise zal ons ziekenhuis zeker ten goede komen. Johan en ikzelf
delen dezelfde bezorgdheid om als team kwaliteit en samenwerking
met andere zorgverleners en zorginstellingen verder uit te
bouwen.
Tot slot mijn dank aan elkeen die de interne samenwerking tussen
onze drie campussen Sint-Franciscus Xaverius, Sint-Jan en
Henri-Serruys uitdraagt en versterkt. De coherentie is duidelijk
aanwezig en zal een verdere netwerking met anderen faciliteren en
stimuleren.
Opnieuw een jaartje verder, opnieuw een jaartje wijzer. Ditmaal
niet eufemistisch bedoeld.